Programpunkt

Tiden, döden och samhörigheten – om livets utmaningar och möjligheter — Jonas Simonson och Ingrid Brännström

Konstepidemin

Välkommen på en intim konsert under Kulturnatta på Konstepidemin! Ingrid Brännström och Jonas Simonson är två ledande namn inom svensk folk- och världsmusik. Ingrid, sångerska och pedagog, utforskar olika vokala traditioner och undervisar på Högskolan för scen och musik. Jonas, en innovativ flöjtist och professor, har varit central för utvecklingen av svensk folkmusik och undervisning. Tillsammans har de en djupgående inverkan på musikundervisning och scenkonst, där tradition och innovation möts.

Lokal: Ateljé 201 (ADAS teater), Konstepidemin

OM MUSIKERNA

INGRID BRÄNNSTRÖM
Ingrid Brännström, sångerska och pedagog med uttryck och kommunikation i centrum. Med inspiration från folkliga sångtraditioner rör hon sig inom olika vokala tekniker och stilar. Ingrid undervisar i bl.a. sång och kör på Högskolan för scen och musik i Göteborg. I Tetra, som blev nominerad till årets grupp på Folk och Världsmusikgalan 2014, experimenterar Ingrid både med den traditionella folksången samt utvecklar den flerstämmiga vokala sången i flera olika traditioner såsom jojk, kulning, grekisk sebetiko och arabisk vaggvisa. Med Markatta Musikteater gör Ingrid musikföreställningar för barn, fyllda med dans, rörelse & teater.

JONAS SIMONSON
Jonas Simonson är en av Sveriges mest innovativa flöjtister inom folk- och världsmusik. Under de senaste 35 åren har han rest runt om i världen med sin musik och har som artist haft en stor inverkan på den nyskapande svenska folkmusikscenen. Jonas är professor i musikalisk gestaltning på Högskolan för scen och musik (HSM) och har sedan 2001 framförallt arbetat på världsmusikprogrammet där han fram till 2020 var programansvarig. Jonas undervisar bl.a. i ensemble, musikteori och individuell instrumental-undervisning. Sedan ett antal år är han engagerad i att utveckla olika feedback-metoder och använder tillsammans med sina kollegor på HSM flitigt Critical Response Process i undervisningen.